PÅ BESØG VED DESIGN-PEOPLE

Jeg har været på besøg på designbureauet design-people i Aarhus, som markedsfører sig under parolen People-Driven Innovation – Inspired by Women. Parolen har baggrund i bureauets fokus på brugerstudier og –forståelse – og specielt brugerundersøgelser af kvinder, som de har forsket i.

 

HVEM ER DESIGN-PEOPLE?
Jeg møder Klaus Schroeder som er strategidirektør, CEO og en af de tre partnere i virksomheden. design-peole laver kreative, innovative designløsninger baseret på teknologiske og designmæssige muligheder. Klaus fortæller, at deres fokus ligger på mennesker og brugeroplevelser og kun sækundært på teknologi; til trods for at de primært designer tekniske løsninger.

Mere konkret har design-people blandt andet designet softwareapplikationer, systemer til aflæsning af fjernvarme, indendørs klimastyring, lydsystemer, køkkenmaskiner og støvsugere.

IMG_9562
Kontoret fremstår lyst, hyggeligt og enkelt. Foto: Andreas Knigge.

Virksomheden er delt op i kompetenceklynger indenfor strategi, innovation og design. Virksomheden har cirka 15 ansatte som har forskelligt fokus såsom digitale brugeroplevelser, interaktionsdesign, brugeroplevelser og mere klassiske produktdesignere/industrielle designere (hvoraf én af dem har studeret ved Arkitektur & Design). Udover ovennævnte, har design-people desuden også ansat en designpsykolog (fra Aalborg).

Ud fra klyngerne sammensætter design-people’s designmanagere løbende teams til at løse forskellige opgaver.

 

PROJEKTER
Et af deres projekter Vifa’s mobile højtaler designet med fokus på kvinders præferencer. Højtaleren er tilpasset specielt kvinders ønsker, hvilket har gjort den mobil, let at betjene og noget som i højere grad fremstår mere som et møbel end et hifi-anlæg.

vifa
 vifa ‘Copenhagen’. Foto: vifa.

Et andet projekt er en håndværkerstøvsuger til Nilfisk, hvor design-people har været med til at forbedre brugervenligheden. Dette har de blandt andet gjort ved at lave håndtag på både maskinens under- og overdel, så man kan betjene den med én hånd.

IMG_9570

Nilfisk – Håndværkerstøvsuger med nyt bærehåndtag til tømning. Foto: Andreas Knigge 

 

FREMTIDENS MEDARBEJDERE
Klaus fortæller, at det for ham er vigtigt, at nye medarbejdere mestrer redskaber eller en kunnen, som de kan bidrage med fra dag ét. Fra hans synspunkt kan medarbejdere med et bredt kompetencefelt være gode for mindre virksomheder, da de dermed får en profil, der kan klare mange roller. Til gengæld mener han, at større virksomheder i højere grad har brug for specialiserede medarbejdere – gerne med en bred forståelse for processen. Klaus (med designuddannelse fra Tyskland og Aarhus) knytter i denne forbindelse en bemærkning til hans medarbejder fra A&D som, han oplever, også ser projekterne fra andre synsvinkler end hans egen. Dette mener Klaus bidrager positivt som en slags bindeled i arbejdsprocessen hen imod engineering.

Til de nuværende A&D’ere siger han, at det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvilken profil man ønsker. Ikke mindst er det vigtigt at overveje, om ens profil skal være af international karakter. Har man eksempelvis en forståelse for det kinesiske marked? Har man været på udlandsophold i Tyskland og taler sproget? Netop sådanne profiler, finder Klaus interessante for en virksomhed som design-people, der har internationale kunder og ambitioner.
Hvis du er interesseret i design-peoples forskning om kvinder, Female Interaction, kan du læse mere på deres side eller i artiklen fra Tid&Tendenser.

//Andreas Knigge

Headerbillede: Klaus Schroeder (CEO @design-people). Foto: Andreas Knigge