”DE FÆRRESTE TØR TÆNKE STORE DRØMME”

Redaktør ved Arkitektur & Designs Facebook-side, 23-årige Anne Charlotte Vogel, takker af for denne gang. ADvisen har mødt hende til en snak om ambitioner, hvordan man kommer tættere på arbejdsmarkedet og hvordan man som studerende kombinerer studie og job i en travl hverdag.

 

Hvordan kommer man som studerende endnu tættere på arbejdsmarkedet?

”Man skal kaste sig ud i det og tilbyde sin arbejdskraft. Har du en idé om, at en virksomhed kunne have brug for en model, eller ved du, at din nabo skal bygge carporten om, så spørg, om du må lave et skitseforslag. Med mindre du har nogle gode kontakter, så kommer det jo ikke bare dumpende ned fra himlen.”

 

Hvad har du selv gjort for at komme tættere på arbejdsmarkedet?

”Jeg blev opdaget via en blog, jeg havde, som handlede om indretning, interiør og mode. Ved at bruge min tid udenfor studiet på min interesse skabte jeg noget, som gjorde, at jeg blev set. På den måde blev jeg redaktør for Facebook-teamet, og har via min position fået andre arbejdsopgaver. Om jeg blev opdaget fordi, jeg var heldig eller dygtig, det kan diskuteres – man kan jo sige, at det handler om at opsøge heldet.”

 

Hvordan får du tid til både at studere og løse opgaver for arbejdsmarkedet?

”Det handler om at planlægge sin tid rigtigt. Man bliver nødt til at ofre nogle ting for at få plads til at løse arbejdsopgaverne ved siden af studiet. Da jeg for eksempel lavede en model til Hjørring Vandselskab, inddrog jeg og gruppen vores weekend. Mens fulde folk gik forbi vinduerne til værkstedet på vej til fest, sad vi indenfor og arbejdede på modellen. Vi inddrog også en enkelt skoledag. Generelt synes jeg, at man kan finde tid til rigtig meget, hvis man prioriterer ordentligt. Jeg ser for eksempel ikke så meget fjernsyn og driver den af på sofaen eller tager de helt store drukture hver eneste weekend, da jeg hader at spilde dagen efter på at have tømmermænd. Til gengæld opprioriterer jeg mine veninder og min kæreste, som jeg bruger en del tid på, hvor der ofte bliver tid til både cafébesøg, drinksaftener eller lange gåture.”

 

Hvad har du lært af de arbejdsopgaver, du har løst ved siden af studiet?

Jeg har lært, hvordan man er i kontakt med en kunde, så man på bedste vis gensidigt kan stille krav til hinanden for at opnå den bedste løsning. Det er vigtigt at begge parter er en aktiv del af løsningen, så der opnås ejerskab og glæde ved det endelige resultat. Desuden skal man lære at vide, hvad man selv er værd, og man skal ikke arbejde så meget gratis, som man måske kunne fristes til at gøre. Selvfølgelig er det okay at lægge interessetimer ved siden af for at få et bedre produkt, man senere kan vise i sit portfolio, men bare fordi man er studerende, betyder det ikke, at man ikke har en værdi.”

 

Hvilket image synes du, Arkitektur & Design skal have?

”Vi skal have et stærkt image. Når man siger, at man læser A&D, kommer folk nogle gang med kommentaren, om det er ”tegn og gæt”, vi læser. Man kan overveje simpelthen at ændre de titler, man som færdiguddannet får, sådan at man i stedet for at hedde ”Civilingeniør” (med speciale i Arkitektur) hedder ”Arkitektingeniør” – for nu at bruge arkitektur som eksempel. Folk kan simpelthen ikke forholde sig til, at man som ”Civilingeniør” også kan mestre æstetik og formgivning som ses som værende mere ’bløde’ værdier sammenlignet med hardcore konstruktionsberegninger. Titlen ”Arkitektingeniør” er en måde at vise, at vi både kan fungere som bindeled mellem arkitekter, bygningsingeniører og -konstruktører, men også som nogle, der kan lave hele processen fra første streg til færdigt produkt. Vi kan det bedste fra begge verdener.”

 

 Hvordan mener du, man motiverer folk til selv at starte virksomhed?

”Personligt vil jeg gerne have min egen tegnestue og skabe noget. Men jeg tror, de færreste tør tænke store drømme. Mit forslag er, at tidligere studerende fra Arkitektur & Design, som selv har startet virksomhed, kommer ud og fortæller om, hvad de laver. Ved at gøre os klogere på, hvad man skal gøre, hvis man for eksempel gerne vil have egen tegnestue, kan man – måske – vække iværksætteren i de studerende. Da jeg på eget initiativ stiftede arkitekturdesign.dk, var min vision blandt andet at bringe interviews med selvstændige A&D’ere – netop for at vise potentielle og nuværende studerende såvel som branchen, hvad man som A&D’er med en iværksætter i maven kan skabe.”

 

 Hvordan skiller man sig ud?

”Gør noget, de andre ikke gør. Tilbyd naboen at tegne den carport. Har man overskuddet til at deltage i konkurrencer, synes jeg også, det er en rigtig god idé – det har flere fra mit studie gjort. Ofte vil nyuddannede jo kunne fremvise de samme projekter, men ved at lave noget andet kan man skille sig ud fra mængden.”

 

Hvorfor tog du initiativ til arkitekturdesign.dk?

”Da jeg selv søgte ind på Arkitektur & Design stod jeg med en masse ubesvarede spørgsmål. Min intention med at oprette hjemmesiden var at give nye studerende mulighed for at blive klogere på uddannelsen og forhåbentlig få svar på deres spørgsmål. Jeg kan næsten ikke forestille mig, at der er noget, man kan være i tvivl om, efter man har læst hjemmesiden igennem. Desuden er det en god måde at gemme Facebook-teamets arbejde som en slags opslagsværk, hvor det er let og overskueligt for eksempel at finde en gammel artikel frem fra et halvt år forinden til inspirationsdeling i grupperummet under en designproces.”

 

Hvordan har du det med at skulle stoppe som redaktør for Arkitektur & Designs Facebook-team?

”Det bliver svært at slippe fingeren fra pulsen. Det er jo lidt min lille baby, jeg har været med til at starte op. Jeg er stolt af det arbejde, vi har lavet i teamet – det har givet både nuværende og kommende studerende samt aftagervirksomheder en mulighed for at følge med i, hvad vi kan på Arkitektur & Design. Det håber jeg, er med til at styrke A&D som brand. Det har været en succesoplevelse, og jeg stopper på toppen.”

 

 Hvad er dit råd til andre studerende?

”Mit bedste råd er, at man skal finde et drive og blive ved og ved. Det betaler sig – man bliver en bedre ”arkitektingeniør” i sidste ende. Læg de timer, der skal til, men husk også din fritid og find en balance – ellers brænder man ud. Opsøg opgaver udenfor skolen og læg den tid i det, det kræver. Vigtigst af alt: sørg for, du ikke ligner alle andre.”

 

//Josefine Brader

 

Headerbillede af: Julie Montauk Photography