PHOTOSHOP: TIPS & TRICKS

Hvis du ligesom jeg, har lyst til at lære lidt ekstra om photoshop, så vil der, som du nok har opdaget, næsten altid være nye ting at lære i et program med så mange muligheder. Der er flere gode tilbud på kurser, man kan tage, her i Aalborg, men hvis du hellere vil forbedre dine Photoshopevner i dit eget tempo, har jeg her samlet de råd og tricks, jeg finder mest nyttige, når jeg leger med forskellige muligheder i Photoshop.

For hurtigt at afklare det hele, så arbejder jeg med photoshop på engelsk. Har du fået installeret photoshop på et andet sprog, kan du hurtigt ændre det ved at følge denne anvisning.

 

LAYERS
Hvis du ikke er helt ny til photoshop, ved du sikkert allerede, hvor vigtigt og hjælpsomt det er, at arbejde i forskellige lag. Layers giver dig mulighed for at slå ændringer til og fra, samt at beholde det originale billede, så du kan sammenligne med det, du har redigeret uden at skulle gå ud af photoshop.

Et rigtig godt tip er altid at sørge at lave en kopi af det lag/billede du sidder og redigerer. Dette gøres ved at trykke [ctrl+j] på PC eller [cmd+j] på Mac. På denne måde har du altid mulighed for at bevare dele af dit originale billede, og du risikerer ikke at lave noget, der ikke kan rettes op på.

Når du begynder at arbejde med mange layers på én gang, kan disse grupperes for at give et bedre overblik, og det er nemt at slå alle tingene i gruppen til og fra (markér lagene og højreklik for at trykke på “group layers”). Vær især opmærksom på, at det lag der er øverst i dit layers-vindue også er øverst i billedet. Dette kan ofte være et problem, hvis du vil tilføje et filter eller korrigere farverne i ét enkelt layer, hvormed alle lagene under dette så også bliver påvirket. For at undgå dette, kan du knytte en enkelt ændring til det lag lige under ved at holde [Alt] nede, mens du flytter musen hen imellem de tog lag i dit layers-vindue, indtil der dukker en pil med en hvid firkant frem. Tryk på musen og den ønskede redigering er nu kun gældende for det enkelte lag, selvom der er flere lag under dette.

LayersPaletteStep1

 

LAYER MASKS
Layer masks er en af mine absolutte favoritværktøjer i Photoshop. Layer masks er eksempelvis relevante, når du tilføjer et layer, hvor du har været i “filter → sharpen → unsharp mask” for at gøre et billede mere skarpt, men du ønsker at alt i billedet skal være lige skarpt. Her kan du så påføre en layer mask på denne effekt. Først kommer der bare en hvid firkant ved siden af dit layer ude i layer-vinduet. Hvis du skifter din baggrundsfarve fra hvid til sort (tryk på x) og trykker [Alt+backspace] fylder du layer masken ud med din sorte farve. Layer masks fungerer nemlig sådan, at sort gør dit layer inaktivt, mens hvid gør det aktivt.

Du kan nu bruge et brush tool og tegne i din layer mask, lige præcis dér hvor du vil have at din unsharp mask skal være aktiv (sørg for at du tegner med hvid for at aktivere områderne). På den måde kan du udvælge dele af billedet, hvor du ønsker at tilføje eller fjerne effekter eller farvekorrektioner, uden at hele billedet bliver påvirket.

 

FARVETILPASNING
Når du arbejder med kompositionen af billeder, er der nogle enkelte ting, som er meget vigtige for at få billedet til at se realistisk ud. En af disse er farverne på de billeder, som sættes sammen.

Hvis et billede af eksempelvis en bold skal indsættes i en grøn kontekst, kan det se uvirkeligt ud, hvis bolden har et rødt skær. I dette tilfælde mener jeg ikke, det er så vigtigt at fokusere på, hvilken metode man bruger for at give bolden den rigtige farvetilpasning til den kontekst, man klipper den ind i. Det er nærmere vigtigt at man hele tiden har i baghovedet at ‘farvetemaet’ skal være det samme hos både bold (det indsatte objekt) og kontekst. Et eksempel på at kunne opnå denne, er ved at lægge et curves adjustment layer ind over bolden og skrue ned for det røde farve og op for den grønne.

 

PERSPEKTIV
Endnu en vigtig ting i forhold til at skabe en virkelighedstro komposition er perspektivet i de billeder, der sættes sammen. Jeg går ud fra at alle, der læser dette kender til perspektiv i billeder og tegninger, hvorfor jeg holder dette ganske kort.

Hvis du sætter et billede ind, hvor en person har perspektiv og horisontlinje omkring knæene, så vil billedet virke uvirkeligt, eller se forkert ud, hvis personen indsættes under kontekstens horisontlinje. På samme måde skal du også have i baghovedet, hvilken vinkel kameraet har haft, i forhold til objektet, som har været i fokus. For at billeder skal se bedst ud sammen, skal vinklen på kameraet ikke afvige for drastisk, da dette skaber problemer i at sætte billeder sammen til nye.

 

VIDEO-TUTORIALS

Til sidst kan jeg kun opfordre dig til at gå ind og finde tutorials på YouTube. Her kan du finde gratis kurser, som kan hjælpe dig rigtig langt i din videre brug med Photoshop. Mine personlige favoritkanaler på YouTube er PHlearn.com og Photoshoptrainingchannel.

Jeg håber ikke jeg har skræmt dig væk fra at prøve kræfter med nogle af tingene, og du er meget velkommen til at skrive til mig her, hvis du har spørgsmål omkring nogle af tingene nævnt her i indlægget.

Rigtig god fornøjelse med redigeringen! :-D

 //Mikkel T. Jensen

photoshop-panels